Pagina's

maandag 9 juli 2012

Dag 15 (6-7-12)

Vandaag zijn we wakker geworden op de prachtige wateren van Ha Long Bay!
Sommigen van onze groep hebben geprobeerd om zonsopgang mee te maken maar helaas was het daar te bewolkt voor. Na een kopje koffie of sinaasappelsap gingen we met z’n allen naar de zogenaamde “Blue Lagoon” hier gingen we met twee kleine rooibootjes heen omdat het verboden was om er met propeller motoren te komen. We gingen met de bootjes door een smal gat in de rotsen waar we vervolgens dan uitkwamen bij de Lagoon. Een kleine Lagoon omgeven met bergen en rotsen. Het was er hartstikke stil, het enige wat je horen kon waren de dieren op de rotsen. Nadat we terug waren gevaren naar de boot waar we sliepen kregen we ontbijt en begon de boot terug te varen naar de kade. Een flink westers vettig ontbijt kregen we; frieten, bief, kip, spek met ei, gefrituurde vis en nog meer. Vervolgens namen we afscheid van het personeel van de boot en zijn we met de bus een kleine 3 uurtjes terug gereden richting Hanoi. We gingen echter niet naar het hotel maar naar een “Cooking Class”. We gingen hier Vietnamees eten maken voor ons afscheidsdiner. Hiervoor gingen we even een kijkje nemen op de lokale markt. Let op! Dit wordt niet zo smakelijk. We hadden nooit verwacht wat we daar te zien kregen; hondenvlees, levende kikkers, levende maden, grote levende vissen van verschillende soorten, levende krabben, slakken en ten slotte aan de uitgang al het orgaanvlees wat je maar kan bedenken, maar als je het kocht kreeg je wel een zakje bloed erbij!.. Toen begonnen we met koken, we hadden 8 groepjes gevormd die allen een tafel kregen waarop ze alles konden klaarmaken. We kregen eerst ieder voorgedaan hoe we de gerechten klaar moesten maken en vervolgens mochten wij het dan nadoen. In totaal waren het 4 gerechten; 2 salades, een bakje gestoofd varkensvlees, en loempia’s. Na afloop kregen we een sandwich die door de koks gemaakt was. En toen was het wachten op de ambassadeur van Nederland die gezellig met ons aan het afscheidsdiner aanschoof. Zijn entree heb ik helaas gemist omdat ik samen met Lisa naar het ziekenhuis was aangezien de moeder van Lisa adviseerde om even haar kwallenbeten na te laten kijken. Gelukkig hadden ze wel netjes op ons gewacht en konden we eindelijk beginnen toen we terug kwamen. Iedereen kreeg steeds zijn eigen gemaakte eten. De schotels werden uit elkaar gehouden met behulp van nummertjes. Na een gezellig diner hebben we van de ambassadeur een testimony gekregen voor alles wat we gedaan hebben de hele reis, iedereen zijn eigen. Aangezien we nogal moe waren van de lange busreis en de zware weken heeft iedereen op zijn eigen manier genoten van onze vrije avond, waar het grote deel van de groep alleen nog even zijn koffer in moest pakken voor de reis terug naar huis.